Jaki jest Państwa cel sprzedażowy na 2017 oraz kolejne lata?

Strategia rozwoju segmentu motoryzacyjnego zakłada organiczny, dwucyfrowy średnioroczny wzrost sprzedaży samochodów marek Jaguar i Land Rover. W ujęciu średnioterminowym, w perspektywie kilku lat mamy potencjał podwoić sprzedaż z 2017 r. Chcielibyśmy także, żeby udział sprzedaży własnych salonów dilerskich wzrósł do 40-50% w całym rynku.  Jednocześnie dążymy do wzrostu przychodów z usług dodatkowych, jak serwis i sprzedaż części zamiennych.

Wzrost wolumenu sprzedawanych samochodów, w naszej ocenie będzie stymulowany zarówno umacnianiem się marek Jaguar i Land Rover w tradycyjnych segmentach rynku premium, jak również poszerzaniem oferty produktowej o nowe modele, w tym te adresowane do szerszego grona klientów.

Jak wyglądają Państwa najbliższe oraz długoterminowe plany?

W najbliższym czasie planujemy przede wszystkim rozbudowę i modernizację własnej sieci dilerskiej, w ramach której zamierzamy wybudować salon typu 3S (sprzedaż, serwis, części zamienne) spełniający wszystkie wymogi i standardy Jaguar Land Rover („JLR”) przy ul. Puławskiej w Warszawie, jak również dążymy do stworzenia całkowicie nowych obiektów dilerskich w Łodzi oraz Gdańsku a także modernizację salonu JLR przy ul. Waszyngtona w Warszawie. W najbliższych latach nie wykluczamy również ekspansji salonów JLR na kolejne miasta w Polsce.

Ponadto realizujemy ambitny projekt otwarcia British Motor Club w Warszawie – klubu miłośników brytyjskiej motoryzacji, miejsca prezentacji marek JLR z działalnością pozabiznesową, być może wystawianiem modeli muzealnych. To doskonałe miejsce, gdzie entuzjaści JLR poznają dziedzictwo marki i będą mieli okazji wziąć udział w wydarzeniach kulturalnych o brytyjskim charakterze.

W jaki sposób będą finansowane nakłady inwestycyjne?

Dobra sytuacja płynnościowa i finansowa pozwala na realizację ambitnych planów inwestycyjnych.  Rozbudowa i modernizacja naszych salonów sprzedaży będzie w dużej części finansowana  ze środków własnych, jednak przeważającym źródłem finansowania będzie finansowanie zewnętrzne (kredytowe). Ambitne plany inwestycyjne pozostają bez wpływu na ogłoszoną i realizowaną politykę dywidendową.

Jak wygląda polityka dywidendowa BAH?

Po podziale Grupy nie planujemy zmiany polityki dywidendowej, która zakłada co roku rekomendowanie przez Zarząd na wypłatę dywidendy o 10% większej części zysku netto. Zgodnie z przyjętą polityką dywidendową w 2017 roku Zarząd rekomendował wypłatę 40% zysku netto, a w 2018 roku będzie to 50%. Oczywiście ostateczna decyzja należy do Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. 30 czerwca 2017 roku WZA zdecydowało o wypłacie w postaci dywidendy blisko 80% zysku netto segmentu motoryzacyjnego za rok 2016.

Czy rozważacie Państwo rozszerzenie zakresu działalności poprzez włączenie do swojej oferty innych marek aut klasy premium?

W British Automotive Holding chcemy pozostać dystrybutorem obecnych ekskluzywnych marek i nie zamierzamy wprowadzać nowych. Kluczem wzrostu wartości BAH na pewno będą dalsze wzrosty sprzedaży, wynikające z jednej strony z trendu rosnącej zamożności Polskiego społeczeństwa oraz wprowadzania przez producenta – koncern JLR – nowych, coraz bardziej konkurencyjnych modeli samochodów (także elektrycznych), z drugiej – naszych działań, czyli otwarć kolejnych nowoczesnych salonów, także w pozostałych, niespenetrowanych dotychczas regionach naszego kraju. Nie zapominamy również o rozwoju usług okołosprzedażowych takich jak serwis, program samochodów używanych, które stanowią cenne uzupełnienie oferty nowych samochodów i umożliwiają klientowi podróż z naszymi ekskluzywnymi markami przez cały cykl życia produktu.

Strategia rozwoju Jaguar Land Rover zakłada m.in. kreowanie i zajmowanie kolejnych nisz na rynku i tworzenie z nich atrakcyjnych segmentów zbytu. W ten plan rozwoju wpisuje się nowy model – Jaguar I-Pace, pierwszy w historii samochód Jaguar z napędem elektrycznym,którego sprzedaż ruszy w 2018 r.

Jak wygląda bieżąca sytuacja na rynku? Popyt wśród klientów, trendy itd.?

W I półroczu 2017 r. wzrost wolumenu sprzedaży importerskiej przekroczył 20 proc., a wzrost sprzedaży dilerskiej – 28 proc. Te świetne dynamiki wynikają zarówno z polityki producenta (udane debiuty kolejnych modeli), naszych wewnętrznych działań, ale także czynników wspierających w postaci rynku, który pozostaje w dobrej kondycji. Sprzyja nam rosnąca konsumpcja dóbr luksusowych, w tym chęć dysponowania przez wielu Polaków autem z wyższej półki, w szczególności w klasie SUV, z których słynie marka Land Rover.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, skala rejestracji aut osobowych w Polsce w okresie styczeń-wrzesień r. była wyższa o 15% wobec analogicznego okresu sprzed roku. Nasze wzrosty sprzedaży przekraczają tę średnią dynamikę rynku.

Wzrost rynku (rej. Samar dla osobowych i osobowych z homologacją ciężar.) po 9 miesiącach wyniósł 16,4%. Tu mam tylko uwagę, że porównujemy wzrost sprzedaży BAP (6 miesięcy) do wzrostu rynku (9 miesięcy) co nie jest okresem analogicznym. Gdybyśmy zdecydowali się porównać półroczny okres dla naszej sprzedaży i rynku to rynek wzrósł w tym czasie o 16,1%.

Czy nie obawiacie się Państwo kryzysu finansowego jak w latach 2008-2009, tj. istotnego spadku sprzedaży?

W naszej ocenie ryzyko podobnego rozwoju wydarzeń jest niewielkie, choć nie można go wykluczyć. Spółka jest w zupełnie innym miejscu, niż przed 10 laty. Jesteśmy dobrze przygotowani na zawirowania rynkowe i nadal możemy sprzedawać istotne wolumeny przy zadowalających marżach. Działamy w segmencie dóbr luksusowych, a jak powszechnie wiadomo, popyt na takie dobra jest mniej wrażliwy na kryzysy. Stabilizująco na nasze wyniki wpływają także czynniki takie jak: większy udział własnej sprzedaży dilerskiej oraz wyższe przychody z tytułu usług dodatkowych do których zaliczamy: usługi serwisowe, sprzedaż części zamiennych, itp. – co roku wprowadzamy na rynek setki nowych aut, zatem taki trend na pewno utrzyma się.

KONTAKT
RELACJI
INWESTORSKICH

Izabela Tokarz

Manager ds. Relacji Inwestorskich
izabela.tokarz@ba-holding.pl
+48 502 141 219

Sebastian Krawczyk

s.krawczyk@makmedia.pl
+48 608 590 417