Aktualności dla mediów

NOWY JAGUAR F-PACE

By 13 listopada 2017 No Comments

14.09.2015 Nowy Jaguar F-PACE to sportowy crossover, zaprojektowany i skonstruowany z naciskiem na osiągi, szybkość reakcji i jakość wykończenia, z których słyną wszystkie modele Jaguara, a także na niezrównaną dynamikę i codzienną wszechstronność.

Całkowicie nowy Jaguar F-PACE, wykorzystujący lekką konstrukcję aluminiową Jaguara, łączy czystość linii i proporcji z cechami inspirowanymi modelem F-TYPE, np. potężnymi tylnymi nadkolami, wlotami powietrza w zderzaku oraz charakterystyczną grafiką tylnych lamp.

Śmiały przedni grill i muskularna maska zwiastują potencjał silników, np. doładowanego V6 o mocy 380 KM. Takie elementy, jak wąskie reflektory full-LED, kute 22-calowe obręcze, czy krótki przedni zwis przenoszą wizję stylistyczną z modelu koncepcyjnego C-X17 do produkcyjnego.

Nowy F-PACE mieści pięć osób, zapewniając im pełen komfort. Wnętrze stanowi idealne połączenie wysokiej klasy materiałów i wykończenia, pięknych detali, luksusów takich jak podgrzewane tylne siedzenia z elektrycznie odchylanymi oparciami, oraz najnowszych technologii, w tym systemu multimedialnego InControl Touch Pro i 12.3-calowego wirtualnego zestawu wskaźników HD.

„Dzięki pozostaniu w pełni wiernym naszym zasadom projektowania, udało nam się stworzyć nowy model, który jest momentalnie rozpoznawalny jako Jaguar. Oferuje on nawet więcej przestrzeni niż można by oczekiwać, ale dzięki naszemu zdyscyplinowanemu podejściu do powierzchni, proporcji i czystości linii, zaprojektowaliśmy samochód, który uważam za najbardziej wyważony i atrakcyjny samochód w swojej klasie”
Ian Callum, główny projektant Jaguara

Lekka konstrukcja aluminiowa była dla projektantów i inżynierów idealnym punktem wyjścia. Od początku była ona tworzona jako struktura modułowa, więc koła można było umieścić dokładnie tam, gdzie to konieczne z uwagi na proporcje, dynamikę i praktyczność wymagane od crossovera o wysokich osiągach.

Model ten nie dzieli rozstawu osi ani kół z żadnym innych Jaguarem. Liczący 4731 mm długości i mający rozstaw osi 2874 mm nowy F-PACE charakteryzuje się elegancką sylwetką i typowym dla Jaguara krótkim zwisem przednim oraz wyjątkowo przestronnym wnętrzem.

Ilość miejsca na nogi jest największa w klasie, a pojemność bagażnika wynosi zdumiewające 650 litrów. Lekka i sztywna konstrukcja nadwozia składa się w 80% z aluminium i jest jedyną taką w segmencie. Dodatkowe ograniczenie masy zapewnia kompozytowa pokrywa bagażnika i magnez wykorzystany w elementach takich jak belka poprzeczna.

W rezultacie wersja tylnonapędowa ze 180-konnym silnikiem wysokoprężnym i przekładnią ręczną waży zaledwie 1665 kg i emituje tylko 129 g/km CO2. Z 380-konnym, doładowanym silnikiem benzynowym V6 pochodzącym z modelu F-TYPE pod wyprofilowaną aluminiową maską, nowy F-PACE przyspiesza 0-100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h.

Wysoka sztywność skrętna nadwozia dodatkowo zwiększa możliwości pochodzącego z modelu F-TYPE przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami oraz zaawansowanego zawieszenia tylnego Integral Link. Standardowo wyposażony w system Torque Vectoring i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego dostrojone w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wyczucie i reakcję, nowy F-PACE wyznacza standardy dla komfortu i precyzji prowadzenia.

Nawet podstawowa wersja jest standardowo wyposażona w amortyzatory jednorurowe, jednak jeszcze wyższy komfort jazdy i lepsze własności jezdne zapewnia elektronicznie sterowany system aktywne zawieszenie, który mierzy ruchy nadwozia i kół odpowiednio 100 i 500 razy na sekundę, gwarantując odpowiednią siłę tłumienia w każdych warunkach.

Dla najbardziej wymagających kierowców przeznaczony jest układ Configurable Dynamics: po raz pierwszy użyty w modelu F-TYPE. Umożliwia on indywidualne ustawienia przepustnicy, automatycznej przekładni, układu kierowniczego oraz systemu Adaptive Dynamics, jeśli samochód jest w niego wyposażony.

Wykorzystując symulacje komputerowej dynamiki płynów i doświadczenia z modelu XE i nowego XF, udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza w nowym F-PACE do zaledwie 0,34, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa oraz poprawić komfort. Konstrukcja pojazdu zapewnia wyjątkowo niską siłę nośną i jej doskonałe zrównoważenie pomiędzy przodem i tyłem, czego skutkiem jest lepsze wyczucie układu kierowniczego i wyższa stabilność przy większych prędkościach.

„Całkowicie nowy F-PACE to Jaguar, którego żądali od nas klienci na całym świecie. Wyznaczyliśmy sobie jeden z najbardziej ambitnych celów, ale z dumą mogę stwierdzić, że nowy F-PACE osiągnął lub przekroczył je wszystkie.

„To crossover o wysokich osiągach i doskonałych właściwościach trakcyjnych, który zapewnia przy tym bezproblemową, komfortową jazdę. Design inspirowany modelem F-TYPE łączy spektakularny wygląd z przestronnym wnętrzem oraz wyjątkowo dużym bagażnikiem. Wraz z nowym systemem multimedialnym, najbardziej zaawansowanym napędem na wszystkie koła i całą masą rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, nowy model F-PACE czyni każdą podróż lepszym, przyjemniejszym doświadczeniem”.
Kevin Stride, dyrektor ds. linii modelowej, Jaguar F-PACE

Elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD) nowego modelu F-PACE to jak dotąd najbardziej zaawansowany system Jaguara, który potrafi też przenieść najwyższy moment obrotowy. Obejmuje on zaawansowany system sterowania opracowany przez firmę Jaguar po raz pierwszy do modelu F-TYPE AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). System IDD zachowuje zwinność i charakterystykę prowadzenia samochodu z tylnym napędem, ale potrafi niezauważalnie przenieść moment obrotowy na przednie koła, aby wykorzystać dodatkową trakcję do poprawy osiągów na każdej nawierzchni i w każdych warunkach pogodowych.

Układ Adaptive Surface Response (ASR), opracowany na podstawie opatentowanej przez Land Rovera i nagradzanej technologii Terrain Response, czyni system AWD jeszcze skuteczniejszym w trudnych warunkach. Będący elementem systemu Jaguar Drive Control układ ASR rozpoznaje rodzaj nawierzchni i optymalizuje ustawienia jednostki napędowej i systemu Dynamic Stability Control. Zastosowany po raz pierwszy w nowym modelu XF układ ASR został rozbudowany o trzeci tryb jazdy — w głębokim śniegu i po szutrze.

Kolejna technologia światowej klasy opracowana z myślą o trudnych warunkach to system All Surface Progress Control (ASPC). Aby jak najlepiej wykorzystać dostępną przyczepność, ASPC automatycznie kontroluje przepustnicę i hamulce, pozwalając pojazdowi płynnie ruszać: kierowca może skupić się na kierownicy. ASPC działa w zakresie od 3,6 km/h do 30 km/h, a kierowca wybiera pożądaną prędkość za pomocą przycisków tempomatu. Układ ASPC jest dostępny zarówno z napędem na tylne, jak i na wszystkie cztery koła.

Dla kierowców, którzy chcą uzyskać podobne efekty nadal używając pedału przyspieszenia przeznaczony jest system Low-Friction Launch (LFL). Ta funkcja wykorzystuje bardzo progresywne mapowanie przepustnicy, ułatwiając kontrolowanie pojazdu, a pierwszym Jaguarem, który ją oferuje jest nowy model F-PACE.

F-PACE został skonstruowany w taki sposób, by spełnić najsurowsze na świecie normy bezpieczeństwa i zapewnia wyjątkowo wysoki poziom ochrony pasażerów i pieszych. Dzięki zastosowaniu licznych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę równie wysoki jest standard bezpieczeństwa czynnego. Najnowocześniejsza kamera stereoskopowa w sercu autonomicznego systemu hamowania awaryjnego posiada teraz, po raz pierwszy w Jaguarze, funkcję wykrywania pieszych. Kamera ta obsługuje także systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, rozpoznawania znaków, inteligentnego ogranicznika prędkości i monitorowania stanu zmęczenia kierowcy.

Najważniejsze informacje, takie jak prędkość pojazdu czy ograniczenia prędkości można wyświetlać bezpośrednio przed oczami kierowcy za pomocą laserowego wyświetlacza typu HUD. Kolorowy obraz o wysokim kontraście może także prezentować ustawienia tempomatu i szczegółowe komendy nawigacji. W porównaniu z konwencjonalnymi systemami technologia laserowa oznacza mniejsze rozmiary i niższą masę, zaś obraz pozostaje wyraźny nawet przy silnym świetle słonecznym.

Równie zaawansowany jest system łączący funkcje informacyjno-rozrywkowe i łączności. Wysokiej klasy system InControl Touch Pro jest oparty na 10,2-calowym ekranie dotykowym, posiada wydajny czterordzeniowy procesor, dysk SSD i pracuje w superszybkiej sieci Ethernet. Interfejs użytkownika jest intuicyjny, a grafika wyraźna i niezwykle czuła. Wskazania nawigacji mogą być również prezentowane w trybie pełnoekranowym w jakości 3D na 12,3-calowym wirtualnym zestawie wskaźników HD.

W nowym modelu F-PACE swoją światową premierę świętuje także technologia Activity Key Jaguara. Ta odporna na wilgoć i wstrząsy bransoletka ze zintegrowanym transponderem, debiutująca w tym segmencie, ułatwia prowadzenie aktywnego trybu życia, gdyż pozwala zamknąć pilota bezpiecznie w pojeździe – bezcenne, gdy kierowca chce posurfować lub popływać kajakiem.

Zamknięcie nowego modelu F-PACE za pomocą Activity Key powoduje wyłączenie zostawionych wewnątrz pilotów. Activity Key działa na tych samych częstotliwościach radiowych, co pozostałe kluczyki i jest używany do blokowania i odblokowywania zamków samochodu poprzez przytrzymanie go blisko litery J w napisie Jaguar na pokrywie bagażnika. Activity Key nie ma baterii, więc nie trzeba się martwić o jej wymianę.